• Facebook Clean
  • Instagram Social Icon
  • LinkedIn Social Icon

לתיאום טיפולים ואירועים התקשרו

052-3875514  052-3869967

haim@measim-tovim.co.il

הפעילות באזור המרכז וברחבי הארץ

1/8

 מאמרים ומחקרים בתחום טיפולי מגע ורפואה משלימה.

לוגו מעסים.png

עיסוי ושיאצו באירועים ובמשרדים

להזמנת טיפולים ואירועים התקשרו 052-3875514
haim@measim-tovim.co.il

מאמרים ומחקרים

מעסה בכסא - טיפולים על כסא שיאצו במשרד

 

הלחצים בהם שרויים העובדים או המנהלים עשויים לגבות את מחירם ולגרום להפסד כספי למקום העבודה. 
מחקרים שנערכו בארה"ב מצאו כי עובדים וגם מנהלים אשר קיבלו שירותי "מעסה בכסא" חשו תחושה של ריכוז בעבודה והשבת נעורים מרגיעה לשרירים המתוחים ולמוח.  הדבר נמצא חיוני ביותר עבור מעסיק  ששואף שעובדיו ימשיכו להיות יצרניים ופעילים תוך הרגשה טובה לגבי עצמם. עיסוי טוב ע"פ המחקרים גרם לעובדים לחוש מרוממים, נמרצים ובעלי אנרגיה למשך כל היום. השכרת שירותי מעסה בכסא נמצאה משתלמת למעסיק בכך שחוללה  אצל העובדים אנרגיה יצרנית  וחיובית ובכך העלתה את מורל העובדים ואת איכות העבודה.


ע"פ מחקרים אלו,  הלחצים בהם שרויים העובדים עשויים לגבות את מחירם ולגרום לחברות העסקיות להפסיד כסף רב עקב טעויות אנוש תמימות. יתר על כן, עובדים רגועים נוטים לשיתוף פעולה ביניהם וליצירת סביבה יצרנית ופעילה באווירה נעימה.

המחקרים הצביעו על כך שטיפול על כסא בסיסי שניתן פעמיים בשבוע למשך 15 דקות לא רק הפחית את הלחץ בעבודה, אלא גם שיפר באופן משמעותי את רמת הפרודוקטיביות של העובדים.

חלקכם בוודאי שואלים את עצמכם בסקפטיות עד כמה עיסוי שאורך 15-25 דקות יכול לשפר את המצב?

התשובה היא – פשוט באופן בלתי ייאמן. רופאים טוענים שאפילו טיפול במשך זמן קצר יכול  להביא לידי תוצאות מדהימות על תפקודו של האדם. בעזרת המגע הנכון והטכניקות המתאימות השרירים מתחילים להשתחרר ולהירגע כמעט מייד. 

נסו אם כן להיזכר  בימים הלחוצים, במסגרת העבודה, בהם אתם או עובדיכם עובדים קשה מאוד ובלחץ רב בכדי להספיק את המטלות  לפני תאריך היעד. הלחץ עולה ומעפיל ותחושת המתיחות בצוואר וכאבי הגב גוברים. בשלב זה מי  לא היה חולם על זוג ידיים עדינות המעסות את כתפיו. ממש הצלה באמצע יום עבודה מפרך. ובכן גם כאן בישראל הדבר אינו חלום, הוא  בהחלט בר מימוש. במציאות הוא נקרא "מעסה בכסא". מדובר בטיפול יבש על כסא האורך 15-30 דקות ומשלב טכניקות מיוחדות ובריאותיות לטיפול באזורים בגוף בהם מצטבר המתח. הטיפול נעשה בבגדים מלאים ללא שימוש בשמן.

לשרותי "מעסה בכסא" מגוון יתרונות:

  • טיפול מוזמן מראש בשעות נוחות.

  • טיפול בטוח ומותאם למצבו הבריאותי של העובד.

  • ניידות למקום העבודה.

  • מטפלים מוסמכים בעלי רישיון ובעלי ביטוח.

  • שימוש בטכניקות שונות ומגוונות בהתאמה לסימפטומים.

  • כסא מסאז' מקצועי.

  • אפשרות להשמעת מוזיקה מרגיעה למעוניינים. 

 

תכנית "מעסה בכסא" נועדה להחיות ולרענן את צוות העובדים ולגרום להם לחוש מוערכים, ולמעסיקים לחוש גאווה על הענקת שירות מועיל מהנה ואיכותי לעובדים בחברה.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

תאור מקרה : תסמונת השריר האגסי -  Piriformis symdrome

סימפטום זה הוא תופעה פתולוגית שבה שריר הפיריפורמיס (Piriformis) - אחד משרירי העכוז, יוצר לחץ על העצב הסכיאטי הצמוד אליו, וגורם בכך לתסמינים של כאבי גב עזים, כאבים בעכוז ובירך האחורית.

זהו מקרה קלאסי של בעיה הגורמת לסבל רב, ובה הטיפול המשלים והעיסוי יכולים לעזור למטופל הסובל מכאבים כרוניים לקצר את זמן איתור הבעיה  ולהביא לפתרונה.

מקרה זה טופל ותועד ע"י חלי ואלפונס טרשל, מנהלי ביה"ס 'סיאם'- המרכז הישראלי לרפואה מן המזרח.   www.nuad.co.il

 

אביגדור, נהג במקצועו, הגיע לטיפול כשהוא מתלונן על כאבים בגב התחתון והישבן המקרינים לחלק האחורי של רגליו, הוא סובל מבעיה

זו מספר שנים, כאשר ביקר אצל האורתופד ועבר סדרת בדיקות הדמיה, אובחן אביגדור כאדם בריא ונאמר לו שהעצמות והרקמות הרכות

בגופו חופשיות מדפורמציה, חוות הדעת שניתנה הייתה מתח בשרירים ואביגדור קיבל טיפול תרופתי להקלת הכאבים ולהרפיית השרירים.

במשך השנים בכל פעם שמצבו החמיר היה נוטל את התרופות. לאחרונה, החליט אביגדור לשים קץ לבעיה, וחיפש טיפול אלטרנטיבי.

בפגישתנו הראשונה החלטתי לתת לאביגדור טיפול כללי ב"תאי יוגה תרפי", עיסוי זה משמש כלי אבחון מצוין לזיהויי פתולוגיות במערכת

התנועה, כך שמתאפשר לי לאבחן את מצב גופו תוך מתן הטיפול והקלה על כאביו, לאחר הטיפול קבענו שנפגש שנית כעבור מספר ימים.

בטיפול השני, מלבד הטיפול הכללי ובעזרת האינפורמציה שקיבלתי על מצב גופו בטיפול הראשון, החלטתי שנתמקד באזור העכוז וזאת

בהתחשב באופי עבודתו בה נדרש אביגדור לשבת שעות רבות. ישיבה ממושכת יוצרת רוטציה כלפי חוץ של מפרקי הירך, דבר הגורם

להתקצרות השריר האגסי (שריר עמוק של העכוז).

השריר מתחיל מהחלק הקדמי של עצם העצה  S2עד  S4השריר יוצא greater sciatic nothch דרך ה - הפתח הסכיאטי הגדול, הוא מתחבר לקצה העליון של  greater trochanter  הבליטה הגדולה של עצם הפמור, תפקידו- מסובב את הירך כלפיי חוץ lateral rotation.

העצב הסכיאטי – sciatic nerve - מתחיל מ S3 עד L4 והוא העצב העבה ביותר בגוף (כעובי האגודל), תפקידו - לעצבב את הירך האחורית ואת רוב השרירים הנמצאים מתחת לברך. העצב הסכיאטיsciatic nerve  עובר בתוך greater sciatic notch ומשם ממשיך תחת השריר האגסי  piriformisאו בתוכו. כאשר השריר נכנס לספזם (מתח) או שהוא מתקצר מסיבות כלשהן, הוא גורם ללחץ על העצב כך שנוצר כאב מקומי המוקרן לאורך מסלול העצב. 

 

השלב הראשון בטיפול נותן דיאגנוזה על מצב הגוף, בשלב השני מתמקדים בבעיה שהבחנו בה ומטפלים בהתאם, להלן שתי טכניקות לדוגמא:

טכניקות אלה יתרמו לגמישות והתארכות השריר האגסי ויורידו את הטונוס שלו. 

 

טכניקה ראשונה -  ישיבה בחצי ברך, לצד המטופל שב בכיוון רגליו.

הנח יד אחת במרכז עכוזו, העבר את משקל גופך אל ידך, כך שייווצר לחץ אשר ינעל את שרירי העכוז העמוקים בין ידך לעצם האגן.

אחוז בקרסולו, ומשוך כלפיך באופן סימולטאני עם נעילה, כך שנוצרת תנועה המזכירה חץ וקשת.  שחרר את הלחץ, שנה את מיקום

הנעילה וחזור על התנועה מספר פעמים.

אפקט - שחרור השרירים העמוקים של העכוז בעיקר – השריר האגסי ((piriformis, תוך כדי נעילה ומתיחה.

 

טכניקה שניה - בעמידת חצי ברך מול המטופל

הנח את רגלו הישרה על כתפך,קפל את רגלו השנייה כשמפרק ברכו על ירכו הקדמית, ידך אוחזת בקרסולו, ידך השנייה לוחצת בעכוז

תוך העברת משקל גופך קדימה (כשאתה דוחף את רגלו הישרה לכיוון ראשו). בצע טכניקה זו מספר פעמים.

אפקט - שחרור השרירים העמוקים של העכוז בעיקר – השריר האגסי ( (piriformis.

הערות:

  • טכניקה זו יוצרת לחץ בגב התחתון, לא נבצע אותה במקרה של פריצת דיסק.

  • טכניקה זו יוצרת לחץ ישיר על הבטן, לא נבצע אותה במקרים של בעיות באיברים פנמיים והריון.

 

השלב השלישי שהוא אקטיבי מבחינת המטופל בו הוא נדרש מקביל לטיפולים לתרגל בעצמו (לאחר שקיבל

הדרכה מקצועית מפורטת), התרגול כולל אסנות לחימום וחיזוק הגוף כולו עם דגש באזור הבעייתי בשילוב

ה"פאראניאמה" – תרגלי נשימה, וכל זאת בצרוף המלצה לתרגל יוגה (בהדרכה מקצועית) באופן קבוע לפחות

פעמיים בשבוע.

במקרה של אביגדור נתמקד בתרגילים הבאים :  

 

כפי שניתן להבחין בתמונות יש הדרגה באופן עשיית התרגילים בדיוק כמו בעיסוי מהקל אל הקשה, בכדי לתת

לגוף את הזמן לקבל את השינוי, יש להגיע עד גבול יכולת המטופל ולהימנע מכאב. רק תרגול קבוע ייתן את

התוצאות הרצויות השריר האגסי  היתערך, הלחץ שנוצר על העצב הסכיאטי ירד והבעיה של אביגדור תבוא

על פתרונה, מעבר לזה לאסנות יש השפעות חיוביות נוספות על הגוף והנפש אך זהו נושא בפני עצמו.

לסיכום הרגל חדש ובריא זה יועיל וישפר את דפוס התנועה והיצבה של אביגדור ויפתור אותו מטלות של

נטילת תרופות, יתרום לבריאותו הכללית ולמודעות אישית.

אנו מאמינים שמטפל טוב יודע שתפקידו הוא לעזור למטופליו להכיר ביכולתם לרפוי עצמי, הוא למעשה תומך

בהם ודואג להזכיר להם שרק הם יכולים לרפא את עצמם.

בברכת רפואה שלמה, אלפונס וחלי טרשל.

בדיקת ההשפעות הפסיכולוגיות והפיזיולוגיות של העיסוי

(מחקר שפורסם בירחון לפסיכולוגיה, המכון לחקר המגע בפלורידה )

מחקרים שנעשו בתחום תרפיית המגע מוכיחים ש-
טיפול של 15 דקות עיסוי משפר יכולות מחשבה, זיכרון, חישובים, ערנות, רגיעה.
רוב הפניות לפסיכולוגים הן על רקע מתח.
50 אחוז מההוצאות הרפואיות ואבדן ימי עבודה קשורים למתח.
ההשפעה של עיסוי קרובה מאד להשפעה של טיפול פסיכותראפי!

דוגמה למחקר שפורסם בירחון לפסיכולוגיה:
מטרת המחקר: בדיקת השפעה פסיכולוגית, בנוסף לפיזיולוגית, של המסאז'.
החוקרים עשו שימוש בנתונים שנאספו באופן מדעי ב 144 מחקרים קודמים בתחום הרפואה המשלימה,כולל קבוצות ביקורת, רובם של המכון לחקר המגע בפלורידה.
נלקחו נתונים על מבוגרים בלבד, בתחום המגע בלבד. 

התיאוריות שהיו מקובלות בחקר השפעות המגע ברפואה המשלימה:
 

  • המגע מרגיע באמצעות עצב הוואגוס על ההורמונים והמערכת הפרא-סימפתטית (הבלתי מודעת) ובכך מפחית מתח, משפר מערכת חיסון ומשפר כישורים מנטאליים.

  • למגע יש השפעה על הפעילות הכימית בגוף (סרוטונין ואנדורפין) שמפחיתים כאב ומשפרים מצב הרוח.

  • השיפורים נובעים מהפעילות המכאנית הגורמת להמרצת מחזור הדם והלימפה. (הוכח במחקר)

  • המגע מביא לשיפור שינה, שגורמת לפעילות כימית בגוף, שמפחיתה כאבים.

  • המגע מביא למודעות עצמית פנימית ועושה את השינוי. (הוכח במחקר זה)

 

נבדקו הבדלים בין השפעת טיפול בודד להשפעת סדרת טיפולים על מצב הרוח:
טיפול בודד: השפעה מיטיבה במצבי מתח וחשש (state anxiety) המתבטא במצב רוח שלילי, כאבים, הפרשת קורטיזול, לחץ דם וקצב לב.
סדרת טיפולים: השפעה מיטיבה גם למצבים הקרובים לחרדה (trait anxiety) המתבטאים בדיכאון ועיכוב בתחושת כאב.

נבדקו גורמים שנחשבים משפיעים :
משך הטיפול (גם טיפול קצר מביא לשיפורים)
גיל המטפל והמטופל
מין המטפל והמטופל
סוג הטיפול (אקטיבי / פסיבי מבחינת המטופל)
רמת המטפל (במחקר זה לא הוכחה השפעה)
ועוד.

 מסקנות המחקר:

למגע יש השפעות כלליות משמעותיות!
הוכחו 6 השפעות מתוך 9 שנבחנו.
יש השפעות חיוביות גם לטיפול בודד, גם לסדרתי, גם מבחינה פיזיולוגית וגם רגשית פסיכולוגית.
השפעת טיפול בודד: שיפור בעיקר בחשש ומתח,  בלחץ דם ודופק (אין הבדל בהפרשת קורטיזול, הפחתת כאב ושיפור מצב רוח לעומת קבוצת ביקורת)
השפעת טיפול סדרתי: הבדל משמעותי בהפחתת כאב, ירידה בחרדה  וירידה בדיכאון
שיפור של  73-76% גם בחשש ומתח וגם בחרדה ודיכאון
השיפורים קרובים לאלו של טיפול פסיכותרפי 
בגלל קירבה זו מתייחסים במחקר לפרמטרים המשפיעים על טיפול פסיכו תרפי, כגון: אמון המטופל בהצלחת הטיפול, גישה חמה וחיובית של המטפל, והקשר שנוצר ביניהם, איכות הזמן המשותף.
בנוסף לפעילות שיש למסאז' בבעיות פיזיולוגיות - במקרי מתח וחרדה ההרגעה דומה לפסיכותרפיה.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------